TW
0

Retornant a Palma. La sent, de cada pic més, una ciutat de simulacions on, servidor, com altres, hi desenvolupa un cert fetitxisme historicista, vaig a un vell cafè, a una botiga antiga, passeig per una deixa històrica... Però aquestes restes, davant el progrés dels no-llocs, han tornat una obsessió –envaïdes per gent estranya cridada per les guies turístiques–, un sobrevalor urbà, quasi un espectacle, ja que l'ecologia humana que les va produir ja ha desaparegut.

A Palma es van fent clares les generalitats i els mateixos processos que han sovintejat a les ciutats de tota Europa. Passejam pel puig de Sant Pere i des del Baluard faig una lliçó-exprés de geografia urbana i, malgrat sigui veritat que les ciutats es mostren iconogràficament a través dels seus símbols arquitectònics, testimonis de la seva història i de la seva memòria, per copsar el canvi de Palma en aquests darrers anys, s'ha de remarcar els processos immigratoris o l'avenç dels no-llocs, des de Louis Vuitton als McDonald's, passant per Zara, Mango o El Corte Inglés. Lluny, el barri tradicional, simètric al que estam: sa Calatrava. Un lloc encara? Sí? Com diu Salvador Bonet: «Sa Calatrava és un poble envoltat /de ciutat per totes parts / manco per la mar i qualque portaavions. / Sa Calatrava és un casc antic / no retornable, / un barri sense voreres / com l'univers / o com un potet de confitura. / Sa Calatrava és un portal / ple de clovelles de pipes / i rialles de nin, una al·lotea jugant a futbol / a dalt murada...»

Vaig cap als grans magatzems, divagant, pensant que a l'arravatament d'un moment com el de fer l'amor amb la teva parella, l'has de mesclar amb el teu dia a dia, molt manco triomfal: t'han tret un extremer i tens la galta inflada, t'han apujat la quota de les teves assegurances –de totes–, esperes els resultats de l'ecografia de la dona, tens un panxó immens que et reflecteix al mirall cada dia quan te dutxes, el veïnat de la dreta que ja torna a picar, amb si aniràs al cel, no dones oportunitat a l'infern (que són els altres, com deia Sartre). Record que el dia que signava llibres, el dia de Sant Jordi, l'editor comanda, entre els llocs que em tocà anar un era a les voltes de Jaume III davant els grans magatzems de El Corte Inglés, la cosa anava bé, signàvem i passava gent amb llibres i roses. De prompte una mare s'aturà amb un fill a cada mà i assenyalant-nos els diu, molt seriosament: «Veis! Esto son escritores!» Els fills ens miraren i tornaren a partir, talment com si els haguessin dit: ‘veis, son orangutanes, o veis, son barrenderos, o veis, son raros que exhiben en público su maldad!'.
De retorn em fix amb un personatge, sempre vestit amb un xandall blanc, gras, grassot, assegut o allargassat damunt un banc del Born, davall un d'aquells cossiols, ara plens d'hortènsies. Sembla el personatge principal del grup Mojinos Escocíos, cabells llargs, i com a fet distintiu una kipà al cap, aquest barret petit que es posen els jueus. No sé si ho és, no sé a qui espera, no sé que hi fa, no gos demanar-li, no el veig mai parlar amb ningú malgrat hi és durant quasi tot el dematí, no sembla un sense casa, no sé... un enigma ciutadà més a resoldre.

Retorn al discurs peripatètic... A les portes del cel hi trobaré: un mallorquí que té bo, el meu metge de capçalera, ningú de cap conselleria de Presidència, na Francina en conversacions per no anar a l'infern, un pagès normal, una colla de professors de ciències socials, en Tom Hanks, el dimoni de Montuïri –ja se veia que no feia por–, un conegut dels meus pares que mai no vaig saber que nomia ni a que es dedicava, la Beata en conserva, un turista que sempre pagava l'ecotaxa, una bona grapada de socis del Mallorca, na Marilyn Monroe –ella no tenia la culpa–, un teatre de teresetes ple d'espectadors –a la terra només tenien quatre infants–, un home jove amb un xandall d'esport que havia caigut dins un clot... Menys mal que a tots els bars del cel fan bon cafè.