Per una rara mescla d’innocència, de wishful thinking, de sublimació de la impotència i d’excusa preventiva de la mediocritat, són molts els que diuen i volen fer creure que la cultura i la creació artística són alienes als valors més mundanals i a les passions diguem-ne més baixes que pul·lulen per la realitat. És a dir, l’enveja, la competitivitat, la gelosia davant dels èxits aliens, l’afany de ser millor que els altres i etcètera. No seré jo qui negarà que alguns d’aquests valors i d’aquestes actituds poden ser terribles, tant per ells mateixos com segons de la manera que te’ls prenguis: en Guillem Frontera sempre diu que l’enveja és el pitjor pecat capital de tots perquè és l’únic que no et reporta res de bo, i en general hi estic bastant d’acord. Ara bé: és fals que, en qüestions culturals o de creació artística, l’esperit col·laboratiu sigui per sistema millor que l’individualisme ferotge, igual que és fals que la competitivitat sigui sempre embrutidora o negativa –hi pot haver unes formes entusiastes o admiratives de competitivitat. Fa temps que aquestes idees em ronden pel cap, però aquests dies hi he tornat a pensar perquè he rellegit The Art of Rivalry, és a dir L’art de la rivalitat, de Sebastian Smee, el crític d’art del Boston Globe. El llibre, que té com a subtítol ¡Quatre amistats, traïcions i descobriments en l’art modern¡, explica amb rigor i gràcia, i amb un sentit afuadíssim de la narració, del detall i de l’anècdota, la relació de quatre parelles d’artistes que més o menys varen ser amics i enemics, que amb tots els matisos es varen ajudar i fer la punyeta, que es varen admirar i odiar, celebrar i envejar, imitar i defugir. Les quatre parelles, en dos casos de la mateixa edat i en els altres dos no, són Matisse i Picasso, Manet i Degas, Pollock i De Kooning, i Freud i Bacon. El que és més interessant del llibre és comprovar que el que fa que aquests grans pintors s’atreguin –l’admiració pel geni carismàtic i únic de l’altre– també és el que fa que es repel·leixin, perquè la por de quedar atrapats en l’òrbita de l’altre els fa fer-se’n enfora. Els fa fer-se’n enfora, però, després d’haver-ne après tot el que en podien aprendre. Molts creadors han assolit la grandesa justament perquè al seu costat hi tenien un altre gran creador amb qui s’han estimat i envejat, a qui han imitat i defugit, amb qui han competit i, a pesar de tot, s’han ajudat.
L’art de la rivalitat
07/12/24 4:00
También en Opinión
- La Aemet avisa que llega la superborrasca 'Éowyn': así afectará a Mallorca
- Varios okupas resisten en unos apartamentos de Cala d'Or: «Hasta que un juez no nos lo ordene, no nos vamos a ir de aquí»
- Dos colegios de Mallorca, entre los 100 mejores de España
- El BOE lo confirma: no habrá subida del salario mínimo de momento
- Una joven busca al dueño de un misterioso collar de gran valor emocional que encontró en Palma
Sin comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Ultima Hora
De momento no hay comentarios.