Manacor

La Escola de Mallorquí cumple cuatro décadas al servicio de la lengua catalana

En octubre de 1973 se iniciaron los primeros cursos destinados a 38 alumnos

| Manacor |

Valorar:
preload
Francesc de B. Moll, el alcalde Pedro Galmés, Sebastià Perelló (Sa Nostra) y el edil Martí Mascaró en la inauguración en 1973.

Francesc de B. Moll, el alcalde Pedro Galmés, Sebastià Perelló (Sa Nostra) y el edil Martí Mascaró en la inauguración en 1973.

01-10-1973
Inaguración de l'escola municipal de mallorquí de Manacor.LLIURAMENT DE DIPLOMES ESCOLA MUNICIPAL DE MALLORQUê DE MANACOR. JUNY 1974.GABRIEL BARCELÓ, ISABEL ANDREU I EMMA TERÉS, DIRECTORS DE L'ESCOLA MUNICIPAL DE MALLORQUÍ DE MANACOR

La Escola Municipal de Mallorquí cumple su 40 aniversario al servicio de la lengua y cultura catalanas no sólo en Manacor sino también en su comarca.

Lo que comenzaron siendo en 1961 lecciones clandestinas en las clases de dibujo de Gabriel Barceló en el colegio Ramon Llull, se convirtieron en octubre de 1973 en los primeros cursos de lengua y cultura catalana en la recién creada Escola de Mallorquí. Barceló fue el primer director del centro hasta 2001 y todavía recuerda que tras la visita de un inspector que «me pilló con las manos en la masa enseñando catalán, siendo una falta muy grave que podía provocarme la expulsión y pena de cárcel, el Claustro decidió mantener las clases».

La fundación, en 1962, de la Obra Cultural Balear dio alas y apoyo a estas lecciones que se impartían en el Ramon Llull por la mañana y en el Saló Fènix por las noches.

Creación

«Era como una fiebre a escondidas», afirma Barceló, que explica con orgullo como el pleno del Ajuntament de Manacor aprobó, el 6 de septiembre de 1973, la creación de la Escola Municipal de Mallorquí que se estrenó en octubre con 38 alumnos. En 1976 se matricularon 1.290 alumnos hasta llegar a los 2.867 de 1978. Se crearon también los famosos Reconeixements de Mèrits que galardonaban personas o entidades comprometidas con la lengua y la cultura propias.

Con el paso del tiempo, el centro también ofrece cursos de ball de bot , salvaguarda los cossiers y otras danzas rituales, talleres, juegos lingüísticos... una amplia oferta para contrarrestar «las políticas contra el catalán que se llevan a cabo y que merman de alumnos nuestras aulas», afirmó la actual directora, Emma Terés.

Comentar

* Campos obligatorios
AnteriorSiguiente
Página 1 de 2

PALMESANO
Hace más de 6 años

EL TITULO DEL ARTICULO RESUME LA REALIDAD ACTUAL, EL MALLORQUI AL SERVICIO DE LA LENGUA CATALANA, TRISTE PERO CIERTO,Y TODO IMPUESTO POR UNA MINORIA DE PAPARRAS.......

Valoración:-3menosmas

jose
Hace más de 6 años

jajaja escuela mallorquin en catalan,,,pobres mallorquines,,¿como os dejais engañar por estos piltrafas que vienen a qui a inponernos sus leyes inventadas,cataluña nunca existio como pais como nacion ni como nada...primero fue francesa y luego un regalo al rey de aragon,,,repito ARAGON,,,se han hecho la historia a su gusto.....MENTIROSOS.....

Valoración:-3menosmas

CUCARELL
Hace más de 6 años

Una colla de traidors, venuts a catalunya i pocavergonyas que viuen de ses subvencions. Quin oi me fan.

Valoración:-1menosmas

Un de Mallorca
Hace más de 6 años

Veig que les veritats molesten i que alguns se senten aludits. Al comentarista anterior, terres de traïdors, ido el que te dic a tu es que ets un ignorant que tanques els ulls i el teu cervell per no veure l'evidencia. Confon gimnasi amb magnesi

Valoración:0menosmas

Ironies de sa vida
Hace más de 6 años

Escola de mallorquí as servei de sa llengua catalana?. Quanta de gent visquent des cuento, mare meva. Traidors, venuts i llepaculs ès lo que sou.

Valoración:-3menosmas

Bachs
Hace más de 6 años

!Bel estàs boníssima...t'estimmmmm

Valoración:0menosmas

ensenyat
Hace más de 6 años

Aquest tipus d'iniciatives, ens fan sentir orgullosos de la nostra cultura i llengua, que no s'apagui aquesta flama en uns moments en què nostres Illes estan repletes d'altres cultures i races. Uns pocs s'integren, però altres, la majoria i a causa de la seva falta de formació viuen en un món apart.

Valoración:2menosmas

Un de Mallorca
Hace más de 6 años

Força Manacor, sou un poble valent. Ara entenc perquè en Bauzá té tanta tírria a Manacor, no li agrada la seva història i les seves iniciatives de potenciar i d'estimar la cultura de Mallorca que va ser censurada durant el franquisme. Per cert pels gonelles que comentau, no entenc que renegueu de la vostra pròpia identitat i critiqueu aquesta iniciativa valenta d'aquets manacorins. Una de dues, o sou descendents de falangistes que vos han fet un rentat de crevell inventant una història de Mallorca, o simplement és que sou uns ignorants que no heu tengut cap interès real d'aprendre la nostra història i cultura i ara voleu donar lliçons d'història amb arguments ridículs i el que voleu és només reconèixer la història de la "España cañí" que s'ensenyava durant el franquisme. Amb la democràcia quan se va començar a contar les veritats voltros, els gonelles, vàreu caure del pedestal i vos heu quedat sense el mite que teníeu. A molts ens varen contar una història , però amb la democràcia hem sabut evolucionar i entendre coses quemos negaren al seu moment. Voltrossi no heu evolucionat és perquè no heu volgut o és perquè sou uns radicals que negau l'evidència.

Valoración:-1menosmas

tururut
Hace más de 6 años

Gonelles i foresters opinant d'una questio que ni els va ni els ve a uns les sona a polaco i els altres per escriure i defensar es mallorqui escriuen en Mallorquin, en fi. No m'extranya que sa curtor d'en Mariano l'amaguin darrere una barba i treu es nas fora no sapi dir tres paraules que no siguin en apanyo. Enhorabona manacorins i a l'OCB.

Valoración:2menosmas

Jose
Hace más de 6 años

Cuatro decadas mintiendo e inventandose su historia......que se vayan a rusia a enseñar catalan que aqui no los queremos........

Valoración:-2menosmas
AnteriorSiguiente
Página 1 de 2