Guillem Ramis
Guillem Ramis

Miembro de la 'Plataforma Renovables sí, però així no'

Obres mediàtiques de SFM

TW
2

Apunt d’acabar i estrenar el tram de xarxa ferroviària que unirà la UIB amb el Parc BIT, amb un cost superior a 30 milions d’euros per una obra no prioritària, podem comprovar que sols s’hi ha deixat espai per una via.

En cas d’averies o incidències com ja hem vist en el corredor subterrani de Son Costa a la Plaça d’Espanya, un tren ple d’usuaris pot quedar aturat i sense llum, sense un interventor que informi de la situació, sense que la megafonia funcioni i el maquinista intentant calmar els viatgers per a que no l’hi exigesquin poder sortir del tren i anar caminant per les vies fins a la propera estació.

Una sola via entre la UIB i el Parc Bit, és una aposta clara per a que en un futur el tren en aquest tram de Xarxa, amb murs de formigó a banda i banda, mai pugui assumir una gran demanda d’usuaris.
El projecte de una segona gran Estació Intermodal a Son Costa, per acollir els usuaris del Tren de Llucmajor i que puguin transbordar al Metro de la UIB o al Tren de la línia Inca Palma que actualment en hores punta no pot acollir més usuaris, també és un despropòsit que no respon a la voluntat de fer del Servei Ferroviari el Transport Públic més eficient possible.

En el cas que les obres a cel obert de la segona gran Estació Intermodal de Palma es portin endavant, aquestes obligaran a interrompre la circulació dels trens que provenen d’Inca a l’Estació de Son Fuster durant tots els mesos que durin les obres.

Quin recorregut i com l’hauran de fer els usuaris del tren el trajecte per arribar fins a la Plaça d’Espanya ? Disposaran de una teringa de busos de la EMT per a transportar-los fins a la Plaça d’Espanya ?

Alguna línia del metro seguirà operativa i l’actual Equip Directiu de SFM pretenen que pugui absorbir tots els milers d’usuaris del tren que actualment hi ha en hores punta ?
No hi ha cap raó tècnica, ni de sentit comú, que justifiqui no poder fer arribar el Tren de Llucmajor fins a l’Estació Intermodal de la Plaça d’Espanya i així facilitar la intermodalitat, la comoditat, la accessibilitat i la eficiència del Transport Públic a Mallorca, fent possible l’accés directe al nucli de connexions més important dels busos urbans de la EMT de Palma.

Si en un futur, Palma opta per ser una ciutat lliure de fums i renous, provocats per la circulació dels cotxes i a la par aposta per una xarxa de tramvies per ser el Transport Públic col·lectiu més eficient i més amable amb la ciutat i els vianants, la Plaça d’Espanya serà sens dubte un lloc de pas imprescindible pel Tramvia.

Els mateixos arguments que l’actual Equip Directiu de SFM utilitza per a defensar el pas del tren en superfície a Llucmajor i passant pel mig d’un passeig amb terrasses de bars i restaurants, també serveixen per defensar l’amabilitat i els beneficis que un tramvia pot tenir per Palma.
Però si mirem amb un poc més de detall les intencions de SFM a Llucmajor, també podem observar com en un tram de menys de 2 Km i passant per mig de un bulevard, sols hi haurà una sola via de tren que funcionarà com a tramvia per connectar dues aturades urbanes.

Molt bé si la intenció és finalitzar la xarxa ferroviària a Llucmajor i no donar-li continuïtat, però si com diuen a SFM la intenció és que ha de continuar i en un futur ha de portar a diari milers d’usuaris de la zona del migjorn, és clar que la via única dins Llucmajor funcionarà com un coll de botella, alentirà els trajectes entre Palma i Santanyí i aconseguirà que el Transport Ferroviari sigui un poc menys eficient del que podria ésser.

En el cas més recent del anunciat Tren d’Alcúdia, partíem de dos possibles projectes cada un amb les seves avantatges i també els seus inconvenients, un travessant s’albufera i l’altra més a prop de la carretera d’Inca a Alcúdia, però ara ha sortit un nou tercer projecte més mediàtic, més car i més atractiu per a les concessionàries d’obres públiques, es tracta de tunelar les dues muntanyes i fer passar el tren per davall.

A cap persona que conegui els antecedents de com va funcionar l’Administració Pública en el temps del senyor Matas o del senyor Bauzà, l’hi poden entrar dubtes de quin serà el projecte triat per l’actual Equip Directiu de SFM.
Jo personalment crec que serà com sempre, el projecte més car i el menys competitiu per eliminar cotxes de les carreteres de Mallorca.