El mercat de l'atenció

TW
0

En un únic cap de setmana, Trump ha estat capaç d’amenaçar la primera ministra danesa recriminant-li Groenlàndia, ha advertit Colòmbia amb l’inici d’una batalla comercial si no accepta la recepció dels avions amb ciutadans deportats dels Estats Units i ha suggerit «netejar» Gaza de més d’un milió i mig de palestins. Realment, aquests darrers dies, el president dels EUA ha tengut temps de fer moltes més coses; per exemple, de signar desenes de decrets per desfer estructures governamentals que restaven agilitat als seus moviments envers els col·lectius que han estat al seu punt de mira en el decurs de la seva carrera cap a la presidència.

Però per molt que intensifiqui el seu catàleg d’actuacions, allò que més està capgirant Donald Trump en aquestes primeres setmanes de mandat és l’atenció. Amb una agilitat no sempre perceptible, Trump ha estat capaç d’inclinar la direcció dels principals focus mediàtics del món cap a ell. I aquest mercat, el de l’atenció, és el més apreciat pels que depenen de la voluntat dels demés.

En aquest sentit, la personalitat del líder nord-americà manté una relació de certa simbiosi amb l’arquitectura contemporània de les xarxes socials: missatges curts, rotunds, sempre vestits des de la superficialitat per fer-los fàcilment digeribles i tendents a exaltar als exaltats, tot a base d’un constant degoteig d’indignació.

No resulta casual que, en l’acte de la seva investidura, les primeres fileres de seients estassin ocupades pels grans magnats de la comunicació: Shou Zi Chew (CEO de TikTok), Mark Zuckerberg (fundador de Facebook), Jeff Bezos (fundador d’Amazon) o Sundar Pichai (CEO de Google). L’aportació que fan aquestes persones a la carrera del president Trump ja no s’ha d’interpretar des d’una panoràmica tradicional, segons la qual els personatges més opulents de la societat feien aportacions directes cap a determinades opcions polítiques per treure’n algun tipus de rèdit posterior. Estam en un escenari diferent; els magnats no només li ofereixen un recolzament econòmic a Trump, li ofereixen els seus altaveus. En aquest temps de la (sobre)informació, és aquest el mercat que està conquerint Trump, el mercat de l’atenció.