TW
0

Encara no ha arribat aquí la campanya aquesta de la Fnac convidant els clients a rebel·lar-se contra els algoritmes que recomanen productes culturals, però es pot veure al tub i altres digillocs. (Clar que si és al tub és a tot el món, quines coses...). L’espot encarregat per Fnac França denuncia l’«antipersonalització» (voldran dir despersonalització?) provocada perquè els algoritmes de recomanació estan acabant amb la llibertat d’elecció i la majoria de la gent ja només compra llibres i consumeix audiovisuals que no ha triat realment després d’alguna recerca sinó que obeeix les recomanacions publicitàries que li arriben al mòbil, més o manco camuflades.

Els experts en el tema han divulgat que prop del 80 % dels continguts culturals són aconsellats pels algoritmes que endeguen la publicitat, i que l’èxit de les pel·lícules, sèries i llibres que consumim, parlant clar, no el decidim realment els consumidors sinó que ens ha estat imposat per programes i recomanacions que ningú no sap exactament qui ha dissenyat ni com funcionen. Només sabem del cert, d’aquestes recomanacions que ens arriben, que estan basades fonamentalment en allò que hem vist, llegit i escoltat en el passat i en els interessos econòmics del canal pel qual ens han arribat, de manera que el túnel de l’oferta cada cop se’ns proposa més fosc, estret i reduït.

L’espot, en realitat campanya, de l’agència Publicis Conseil, col·loca sobre llibres i productes culturals l’etiqueta ‘Desaconsellat per l’algoritme’, amb l’objectiu que els compradors mantinguin la curiositat intel·lectual i tornin a elegir lliurement allò que consumeixen, i tot seguint el suggeriment que la Fnac França, i això és autolloança, ve fent des del 1954. Volen, ras i curt, que deixem de comprar tots els mateixos llibres i les mateixes sèries, aprofitant la complexitat i diversitat de la nostra cultura i de totes les que tenim a l’abast. I això, és clar, demana esforç. Se’ns giren per tant les feines de conèixer aquesta formidable producció cultural i de lluitar contra la teranyina (colossal) de la publicitat explícita o encoberta, perquè, com diu la campanya, ‘No hi ha àmbit més humà que la cultura’ i ‘Sovint, allò inesperat ens obre nous horitzons’.