El 87% de los padres eligen el catalán como lengua para aprender a leer y escribir

| | Palma de Mallorca |

Valorar:
preload
Interior de un aula.

Interior de un aula.

PAUL HANNA - REUTERS - X00122

Un 87 por ciento de los 12.983 alumnos que se incorporarán al sistema educativo en Balears utilizarán el catalán como primer idioma de aprendizaje, mientras que un 13 por ciento lo hará en castellano. El dato fue dado a conocer ayer por la directora general de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives de la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats, Mercedes Celeste, al concluir la primera fase del proceso de escolarización. Ésta ha sido la primera ocasión que los padres han tenido la posibilidad de elegir entre el catalán y el castellano como idioma inicial de aprendizaje de sus hijos.

Cabe señalar que un 28% de los padres no se ha decantado por ninguno de los dos idiomas, motivo por el cual a los alumnos se les aplicará el modelo lingüístico de cada centro, que en el caso de los públicos es mayoritario en lengua catalana. La casilla del catalán fue marcada por un 62% de las solicitudes frente al 10% que lo hizo en castellano. La implantación del catalán es mayoritaria en los centros públicos y en los concertados hay más predicposición a la elección del castellano.

Libre elección

Celeste no quiso realizar ninguna valoración sobre los resultados finales del proceso de escolarización, aunque calificó de «éxito» el hecho de que «los padres han podido elegir». En este sentido insistió en que la legislación y diversas sentencias «corroboran este derecho de los padres y, por tanto, se tiene que cumplir».

Respecto a la existencia de presiones sobre los padres en los centros en favor de la lengua catalana, la directora general reconoció que «nos han llegado todas las versiones sobre la existencia de presiones en los centros, en un sentido u otro. Pero son sólo comentarios. Lo cierto es que por ahora en la Conselleria no se ha presentado ninguna reclamación sobre este tema».

Para aplicar la libre elección de lengua, Mercedes Celeste explicó que «mantenemos a diario reuniones con los directores» para articular la aplicación de esta medida, cuestión que reconoció que «es complicada ya que los centros reclaman más medios».

Sobre esta cuestión Celeste admitió que habrá centros escolares que «necesitarán más profesores» para poder atender la demanda».

Personalización

Respecto a la fórmula que se pondrá en práctica la directora general explicó que «hace años que ya se practica la enseñanza personalizada en las aulas, dependerá en cada caso del aula y del maestro. No hay recetas únicas. Lo que está claro es que será en último caso el docente el que gestionará el aula, aunque eso sí, respetando los derechos de los padres y de los alumos».

La Conselleria todavía no dispone de los datos correspondientes a la demanda de enseñanza en lengua catalana y castellana a la que pueden adherirse los alumnos ya escolarizados hasta 2º de Primaria, una medida que afecta a alrededor de 40.000 niños en Balears, unos diez mil por nivel. Los padres deben responder a la carta que les ha remitido la Conselleria para que se decanten por uno u otro idioma. El plazo finaliza a mediados de este mes.

Por último, la directora general se refirió al malestar que hay en el colectivo de docentes y la amenaza de un inicio de curso plagado de huelgas, cuestión que zanjó señalando que «a mí los directores no me han manifestado ninguna inquietud. Nuestra idea es tratar de aportar los medios necesarios, pero sin romper el clima de austeridad al que estamos comprometidos.

Comentar

* Campos obligatorios
AnteriorSiguiente
Página 1 de 22

costelladevadella
Hace más de 8 años

Dedicat especialment a n'en Jose Miguel alias "Pep Merd.."

Sabeu s'espressiò mallorquina que diu "ets més beneit que en Pep Merda"? Idò diu aixi. Això era un pixaprim que l'hi deien Pep Merda, ell no li agradava tenir aquest nòm.

Un día va anar a veura en es seu misser(abogat per es catalufos) i li va dir que volia cambiar de nòm,que no li agradava. Es misser li va dir que allò que demanava era molt dificil i que costaria molts de doblers. En Pep Merda li va dir que li era igual es doblers i que volia cambiar de nòm ,fort i no et mòguis!! Es Misser li va dir que faria tot lo possible.

Es cap de unes setmanes es misser, va fer cridar a n'en Pep Merda i aquesta va esser sa conversa.

Misser. A mèm Pep, he pogut arreglar lo d'es teu nòm. Ara ja no ets en Pep Merda ara te noms Pep Verger,

Pep Merda. I aaraa!!!Que ha fet? Jo no volia això, es pardaaaalllss!!!

Misser. ¿ I que he fet malament? ¿NO volias cambiar es nòm perque s'en rèien de tu?

Pep Merda. Idò això volia que me canviassis es nòm i voste m'ha canviàt s'apellido(cognòm per es catalufos). Jo volia esser en Josep Merda!!!

I aquesta es sa vertadera histori d'en Pep Merda.

Valoración:-1menosmas

Josep Miquel
Hace más de 8 años

Esta ckar costella d'ase lo teu es de naixement i agravat amb el viros FNCB també conegut com el Virus "Nobles del culo Balear - Sir culo Balear" tria el nom que vulguis per tant esperpéntica Fundacio (FNCB)

Valoración:0menosmas

The Joker .
Hace más de 8 años

Ramón LLull , Montpellier i els Reis de Mallorca son es máxims referents de sa Mallorquinitat !!!Sense ells es catalans mós haguessin passat es rodillo . Peró hi há per donar guerra i creu amb aquestes cartes i un comodí . Mallorca no es Catalunya .

Valoración:3menosmas

Toni
Hace más de 8 años

Vaja, vaja amb la famosa "majoria silenciosa"

Valoración:3menosmas

costelladevadella
Hace más de 8 años

Mayday pepmerd..mayday. Pixapriiiimm

Estodia un pòc i no diguis mes mentides ,vestén a catalunya. Reneeeegaaat!!!!!

Valoración:4menosmas

Josep Miquel
Hace más de 8 años

Costelleta d'ase com ens podem fiar dels teus coneixements, jajajaja vaja un eufemisme, damunt Ramon Llull si a mi en vares afirmar que la mitja lluna de la seva tomba era perque parlava arab, una pregunta maco, lo teu es de naixement o tal vegada es un contagi del virus de FNCB (Fuerza Nueva Comunidad Balear)?

Valoración:-4menosmas

costelladevadella
Hace más de 8 años

Ans. Una curiositat en aquest Diari a dalt de tot possa Palma de Mallorca i esteim xerrant de s'any 1.880.

Curiós que llavors es cuatra pixaprims renegats diguin que es gominats d'es PP s'inventin que domés s'ha de dir Palma.

SIGlE XIX. PALMA, DE :MALLORCA. N.o 71

Sou uns mentiders i vos estau carregant sa nostra histori i cultura. Caps de Fa...

Valoración:2menosmas

costelladevadella
Hace más de 8 años

Es pare d'en Ramón LLull va anar amb es vaixell de sa gent de Montpelier a s'hora de conquistar Mallorca. En Jaume I amb arribar a Mallorca s'entenie amb sos natius. De cap manera va assesinar a tota sa poblaciò,ja que necessitava d'ells.

En Ramon Llull va passar molt de temps a Montpelier (i va escriure Obres Mestras a Montpelier). I en repetides ocasiòns.

Montpelier NO es Catalunya.

Es Balear, com a tàl, existeix desde sempre i així queda demostrat en es Diccionari Català-Valencià -Balear de Mossen Antoni Mª Alcover.

Sa llengo "Catalana" que es nostros fills estàn estodiant ès sa llengo que se xerra a Barcelona, per lo tant vólen que estodiém i aprenguém és Barceloní. I si efectivament sòm llengos amb sa mateixa arrel, emperò no tenim es perqué perdra sa nostra identitat Baleà per cuatra pixaprims rengats i reconvertits a n'es Barceloní.

Visca es Mallorquí, Fora es Català IMPOSSAT.

Valoración:1menosmas

Ans
Hace más de 8 años

Joan, si creus que sa gramàtica Baléà ês inventada de fà dos dies, pods lleggí aquest periódic de l'añ 1880 (un número colsevol de aquest periódic):

http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/ignorancia/index/assoc/1880_10_/23.dir/1880_10_23.pdf

Valoración:3menosmas

tolito
Hace más de 8 años

visca els pares inteligents que trien integrarse a dins de la nostra societat. Gracies per ser integristes i no separatistes. Tranquils, el castellà el xerreran sense problemes i aixi podrem viura tots amb armonia sabent que tots, xerram ses dues llengues.

Valoración:3menosmas
AnteriorSiguiente
Página 1 de 22